Autor/ka:
Dział PR Personal PR
Data dodania:
15.7.25
Branża przemysłowa w Polsce mierzy się dziś z jednym z największych wyzwań – pozyskanie i utrzymanie pracowników fizycznych (tzw. blue collars). Według raportu ManpowerGroup aż 74% firm produkcyjnych i przemysłowych odczuwa deficyt talentów na rynku pracy.
Pracownicy fizyczni coraz częściej zmieniają miejsce zatrudnienia, a lojalność wobec pracodawcy staje się rzadkością. Problem ze znalezieniem pracowników blue collars jest bardzo duży, a pracownicy często nie są przywiązani do miejsca pracy” – podkreślają eksperci.
Employer branding to nie tylko modne hasło, ale realna strategia budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Jak zauważa Jillian O’Malior:
Twoja marka pracodawcy nigdy nie jest tym, co o niej mówisz. To, co o niej mówią Twoi pracownicy i kandydaci, jest prawdziwym employer brandingiem.
W praktyce oznacza to, że każda interakcja – od ogłoszenia o pracę, przez proces rekrutacji, po codzienną atmosferę w zakładzie – kształtuje postrzeganie firmy na rynku pracy.
Pracownicy fizyczni szukają przede wszystkim:
Jak podkreśla James Sinegal, współzałożyciel Costco:
Jeśli zatrudnisz dobrych ludzi, dasz im dobre stanowiska i zapłacisz dobre pensje, zazwyczaj wydarzy się coś dobrego.
Aż 73% kandydatów oczekuje łatwego i szybkiego procesu rekrutacyjnego, a ponad połowa chce otrzymać decyzję w ciągu dwóch tygodni.
Rekrutacja to wyścig z czasem, a każda stracona chwila to krok bliżej do utraty najlepszych kandydatów.
Pokazuj prawdziwe historie zatrudnionych, ich sukcesy i codzienność. Przykłady działań:
Pracownicy doceniają przejrzystość – jasno określone wynagrodzenie, premie, dodatki za staż czy dojazd, a także benefity pozapłacowe (np. prywatna opieka zdrowotna, dofinansowanie posiłków). Doceniają też bieżącą komunikację i informowanie wprost o sytuacji firmy. Źle gdy traktowani są po macoszemu, a o ważnych wydarzeniach dowiadują się z plotek lub kolegów z biura. Pracownik na produkcji, czy placu budowy MUSI mieć udrożonione kanały komunikacji i wiedzieć, że pracodawca traktuje go równo i fair.
Zaangażowani pracownicy są najlepszymi ambasadorami marki. Warto wprowadzić programy poleceń, konkursy, wspólne inicjatywy czy świętowanie sukcesów zespołu
Bezpieczeństwo, ergonomia stanowisk, szkolenia i realna ścieżka awansu – to czynniki, które przyciągają i zatrzymują pracowników na dłużej.
Employer Branding To Inwestycja, Nie Koszt. W dobie rynku pracownika i rosnącej konkurencji o talenty, employer branding w branży przemysłowej staje się kluczowym narzędziem. Employer branding to nie tylko opowieść – to realne działania, które budują zaufanie i przyciągają najlepszych.
Firmy, które inwestują w autentyczną komunikację, dbają o swoich ludzi i budują pozytywną atmosferę, wygrywają walkę o pracownika – nawet na trudnym rynku produkcyjnym.